EYT HESAPLAMA – EYT NEDİR ?

EYT NEDİR ?

Bir sigortalının yaşlılık aylığı tahsis talebinde bulunabilmesi için öncelikle sigortalılık süresi, prim gün sayısı ve yaş şartını birlikte yerine getirmesi zorunluluğu bulunmaktadır ve bahsi geçen iş bu şartların tayininde ise sigortalının ilk işe giriş tarihine göre belirleneceği ise aşikardır.

Bu doğrultuda sosyal güvenlik mevzuatlarında yapılan revizeler ve düzenlemeler neticesinde; 08.09.1999 tarihinden önce sigortalılık başlangıcı yapan sigortalılar için yaş şartı aranmazken, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun aktüer dengesini de sağlamak adına 4447 Sayılı Kanun ile geriye dönük olarak kademeli yaş düzenlemesine gidilmiştir.

İşte tam bu aşamada; 4447 Sayılı düzenleme ile getirilen yaş şartı “emeklilikte yaşa takılanlar” statüsünü doğurmuş ve pek çok kişi sigortalılık süresi ve prim günü şartını yerine getirirken, hizmet başlangıç tarihine göre belirlen yaş şartını sağlayamadığı için yaşlılık aylığı tahsis talebinde bulunamamış ve zorunlu olarak çalışma hayatını devam ettirmek zorunda kalmıştır.

EYT nedir sorusunun kısaca cevabı bu şekildedir. Yani EYT, emekli olabilmek için yaş sınırı dışındaki şartları tamam olan olan ancak yaş sınırı dolayısıyla emekli olamayanlara verilen isimdir.

EYT DE PRİM GÜNÜ KAÇ OLMALI ?

“Emeklilikte Yaşa Takılanlar” olarak adlandırılan iş bu sigortalılar için uzun bir aradan sonra yapılan düzenleme neticesinde “yaş” şartı ile koşullarda değişikliğe gidilmiştir.

Henüz yasalaşmayan iş bu değişikliği içerir kanun tasarısı ile ilk etapta kadın sigortalılar için 20 yıl, erkekler için 25 yıl sigortalılık süresini ve 5000 prim gününü sağlayan sigortalılar bakımından yaş şartının kaldırılması yönünde olduğu dile getirilmiştir.

Ancak yapılan açıklamalara dair kanun tasarısının TBMM Genel Kurulu’nda gerçekleşecek yasalaşma süreci sonrasında “Emeklilikte Yaşa Takılanlar” sigortalılar grubu için tüm şartlar daha detaylı olarak açıklanabilir hale gelecek ve yasalaşma süreci sonrası belirlenen tüm şartlar ayrıca sigortalılar ile  paylaşılacaktır.

EYT HESAPLAMA

Son günlerde sorulan EYT hesaplaması nasıl yapılır veya ETY şartlarını sağlıyor muyum talepleriyle ilgili en doğru cevaplar kanun düzenlemesinden sonra yapılabilecektir.

EYT – SİGORTA BAŞLANGICINI ÖNCEKİ TARİHE ALABİLİR  MİYİM ?

İzah edildiği üzere tam olarak netleşmese de EYT kapsamında çıkacak yasadan yararlanabilmek için sigorta başlangıcının 08.09.1999 tarihinden önce olması gerekmektedir. Dolayısıyla bu tarihten sonra sigortalı olan hizmet başlangıcı geri çekip çekemeyeceklerini merak etmektedirler. Bunun sağlanması şartları varsa mümkün olabilmektedir.

Bu kapsamda açılacak hizmet tespiti davası, eksik kalan prim günü şartının sağlanması bakımından ise erkek sigortalılar için askerlik borçlanması, kadın sigortalılar için doğum borçlanması ve her halükarda yurtdışında Türk vatandaşlığında geçen sürelerin borçlandırılması hususundaki dava ve işlemlerin büyük bir ciddiyetle yapılması ve iş bu kanun ile aranan şartların yerine getirilmesi yönünde de adımların atılması gerekmektedir.

Av. Arb. Emine ERDOĞAN PAKSOY